Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Journaal

Er zijn dagen dat je er gewoon niet op zit te wachten. Met gevoel voor bewustwording van de wereld om je heen besluit je een journaal te kijken. Redelijk onbezorgd ga je zitten met een bak koffie. Ik stemde af op RTL 4.

Al kijkend voelde ik, dat ik de behoefte verloor om me te interesseren voor het nieuws. Achter elkaar werden gruwelijke beelden vertoond. Eerst een foto van twee Engelse jongens. Ik keek in de ogen van vrolijke en onbezorgde gezichten. Terwijl ik dat deed, begreep ik dat ze dood waren gevonden in een hotel in Amsterdam.

Vervolgens weer een foto. Wederom een vrolijke jongen, begin twintig. Zijn ogen waren met een balkje onzichtbaar gemaakt. Ik hoorde dat deze man een meisje van twaalf zou hebben verkracht. Niet bijgekomen van het eerste nieuwsfeit, kon ik het tweede nauwelijks incasseren.

Ik kreeg een vol gevoel van binnen. Alsof er niet meer drama, treurnis en misdaden bij konden. Het gevoel dat je kunt hebben als iets vreselijks is overkomen. Desondanks was ik zojuist nog redelijk vrolijk. Niks op deze dag had mijn humeur uit evenwicht gebracht. En nu zat ik toch te accepteren dat dit gebeurde.

Natuurlijk begrijp ik dat nieuws moet worden gebracht, met alle feiten die daar zijn. Maar het leek alsof de kijkcijferkanonnen werden ingezet. Waarom zou ik het gezicht willen zien van de overleden jongens? En het gezicht van de verkrachter van begin twintig?

Het voegt niks toe aan de feiten.

En ineens bedacht ik me, dat elke avond miljoenen mensen journaals kijken. Blijkbaar murw geslagen door alle vreselijke feiten en vertoonde beelden. Het nieuws is echter de waarheid. Dit is wat er in de wereld gebeurt.
Of is dit, wat vertoond moet worden? Voor de kijkcijfers, de sensatie en de klantenbinding.

Me dit realiserend  verlangde ik naar een krant. Gedrukte feiten, ook met foto's, die je voor de keuze zetten om het wel of niet te lezen en aanschouwen. En waarschijnlijk is dat de teloorgang van de krantenjournalistiek. 

Want als consument kunnen kiezen voor feiten zonder sensatie levert geen geld op.

Schrijver: Gustaf Kreuz, 14 februari 2016


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.0 met 1 stemmen 220



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
21 februari 2016
Email:
moi636yahoo.com
Koffie en nieuws samen is een aanslag op je zenuwen.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
15 februari 2016
'het nieuws is echter de waarheid'
???????
waar heb je dat vandaan, mijn gewaardeerde collega Gustaf?

dat is wel heel kort slippend door de haarspeldbocht van de realiteit

het nieuws dat ons wordt vertoond is een op door de redactie bepaald criterium gebaseerd en op door de bovenbazen geselecteerd effect gekozen soundbite, bedoeld om de stemming van de algemene, niet nadenkende, van mentale weerstand gespeende, tv kijkende bevolking te beïnvloeden en haar te voorzien van gespreksstof bij de kapper, op verjaardagen, op forums of bij de koffie-automaat.

'nieuws' waarover ze een zogenaamde eigen mening mag hebben, die ze in radioprogramma's kan ventileren als ze tien seconden spreektijd krijgt van de presentator die een stelling erover (de)poneert.

deze zeer grote bevolkingsgroep krijgt in dit democratische, vrije, zorgeloze, zorgzame, nijvere, eendimensionale land daarmee het machtsmiddel in handen om te 'kiezen'.

en zoals je weet mogen we uit de oneindig gevarieerde en gefascineerde (met ontelbare glanzende facetten getooide) werkelijkheid nog steeds dezelfde keuze maken als keizer Nero in het Colosseum: voor of tegen.

en nog steeds is die mening precies zoveel waard als de Italiaanse stuiver waar de schamele resten van dit gebouw op zijn afgebeeld...

kijk eens aan, zomaar een zandkorreltje waarheid...
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
15 februari 2016
Een journaal kun je uitzetten, net als dat je geen kranteartikel wilt lezen, al zijn televisiebeelden wel vaak veel dwingender en hypnotiserender. Ik snap trouwens niet hoe die kranten nog steeds overleven met al die twee-weekse gratis aanbiedingen en het weggeven van kranten bij de winkelcentra. Het televisienieuws werkt vaak sneller en kranten zijn vaak mosterd na de maaltijd, want dat nieuws heb je vaak al de dag daarvoor op de televisie gezien. Die wetenswaardigheid gebruik ik dan ook stelselmatig, wanneer een krant me tijdens een gratis proefabonnement probeert te paaien voor een vast abonnement, meestal eerst nog met een tussenaanbieding, maar dan stijg je al op de ranglijst van potentiële vaste abonnee en besteden ze nog meer aandacht aan hun versiertrucjes. Vanaf vandaag krijg ik twee weken gratis het AD, daarna neem ik gewoon weer een andere krant.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)