Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Toekomst

Als ik vroeg in de avond terug naar huis reed van mijn vorige werk, luisterde ik graag op de autoradio naar het programma van Petra Possel, Frénk van der Linden en Jellie Brouwer.
Dat was - en is nog altijd - interessant.
Kunststof heet 't.

Bijna altijd gaan de gesprekken -met door de golfstroom van Kunst bewogen mensen- over waarom ze doen wat ze doen.
Waar het vandaan komt dat ze dat doen.
Hoe het komt dat ze doen wat ze doen.
De gesprekken tussen deze integere, invoelende interviewers en de kunstenaars zijn bijna altijd oprechte rondwandelingen door de kleurrijke zielentuinen en belevingswerelden van de betreffende mens, op zoek naar het onderliggende motief of het initiële ontstekingspunt van de passie.

Ik breng dit op, omdat de heraldische klaroenstoot van de Toekomst me eigenlijk altijd met aan bezetenheid grenzende onverzettelijkheid oproept, en omdat de leidende vragen in die interviews daarentegen het Verleden trachten op te graven en te duiden.
Dan roep ik in de file tegen Frénk of Jellie of Petra: “NEE, niet díe kant op!, keer OM!, ga Terug! Daar is het niet te vinden!”

Maar niemand op de radio luistert. Hoogstens krijg ik wat gedeukte blikken met vraagtekens vanuit belendende auto's naar me toegeworpen, maar daar krijg je nooit genoeg van. Ik niet.
Ik hou van vraagtekens. Die kun je uitrekken tot uitroeptekens?!

Als ik bij mezelf nazoek wat me in het verleden telkens weer heeft opgetild om creatief te zijn, om te schrijven, muziek te maken, gedichten, theater, dan proef ik die tintelende smaak op het puntje van mijn tong die voelt wat er mogelijk is. Wat er nog niet was.

Toekomst.

Op al die momenten dat Creativiteit haar beloftevolle onvervuldheid kenbaar maakt in de gevoelde signalen van ons etherisch lichaam, worden we uitgenodigd door de Toekomst om met een sprongetje in het onbekende deel van het NU te belanden en daar in te blijven bewegen.

Het was Walter Caroll die dit principe uitlegt in zijn enigmatische verhaal over Alice in Verwonderland, waar ze vanuit een huis de tuin in rent en een moment later weer terug is waar ze begon. Het blijkt dat wanneer ze niet vooruit blijft bewegen ze wordt teruggeworpen door de tegengestelde beweging van de tuin.
Hier ondervindt ze aan den lijve het gezegde: stilstand is achteruitgang, maar op een volstrekt logische manier.
Omdat de Toekomst voortdurend naar het Verleden beweegt.

Vandaar dat ik tot het inzicht ben gekomen dat het NU, waar New Agers het graag en veel over hebben, uit TWEE gedeeltes bestaat, die worden gesymboliseerd door de beide letters N en U.

De N heb ik al eens uitgelegd. Die heeft te maken met het inkapselen of op andere wijze onzichtbaar maken van datgene waar hij voor geplaatst wordt.
De U heeft natuurlijk met U te maken. De belangrijke persona van onszelf. Ook is het een KOM. Een wel-kom. Een open en ontvankelijke KELK waarin de Toekomst geschonken kan worden.
De Toekomst verdwijnt dan door haar achterwaartse beweging als neergaande lift waar we tegenop naar boven lopen.

Dus ik wil maar zeggen, zolang we in de tuinen van ons verleden blijven spitten bij het zoeken naar de oorsprong van de redenen waarom we doen wat we doen, en verwachten dat een of andere verre of dichtbije voorvader of voormoeder de bron geweest is van onze inspiratie, zullen we slechts de lijken van het Verleden opgraven en niets anders vinden dan vergane glorie.

Volgens mij is er maar één -onuitputtelijke- inspiratiebron:
de eeuwige, onblusbare vlam van de tintelende Toekomst.

En alles wat wil gebeuren.
Door de NU-cleaire kracht van onze spontane creativiteit...


Zie ook: https://youtu.be/XMrdhgWR9Zk

Schrijver: Ton Hettema, 2 april 2016


Geplaatst in de categorie: kunst

3.5 met 6 stemmen 152



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
3 april 2016
Mooie column over een bijzonder en goed radioprogramma; goed gevonden, dat je een vraagteken inderdaad tot uitroepteken kan uitrekken...! Het uitroepteken wordt alleen maar krachtiger door de lengte die het door het vraagteken krijgt...! Genoten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)