Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Pleidooi voor `leuk'

Amusant, geinig, grappig, mieters, moppig, olijk, om nog maar te zwijgen van het eigentijdse cool, vet, kicken, lauw, retegoed, tof en niet te vergeten keigaaf ...
Eenvoudig `leuk' wordt tegenwoordig gezien als de culinaire risée van het pannetje waarin taal voorgekookt wordt en als kok zou je daarmee de dood in de pot bereiden.

Maar nee, `leuk’ is zonder meer leuk, want heeft de weerschijn van eeuwigheid.
`Leuk’ is er altijd geweest als basisingrediënt.
`Leuk’ is niet als de vlektyfus van tattoos waarbij een arm, been, oor, testikel of kleine teen niet representeert wat authentiek is maar slechts wat gedeeld moet worden met de meute omdat het onuitgesproken dwingend voorschrift is:
`ik zie er net zo uit als jij, omdat wij vinden dat dat zo moet zijn en samen hebben we het onzegbaar fijn.’

`Leuk’ is niet de gehaaide app die mensen uit de natuur haalt en door middel van een wereldwijde jingle oor en oog toestopt maar opent daarentegen de ogen.
`Leuk' is in tijd niet gebonden aan vetkuif, spijkerbroek met kruis op de knieën en geprefabriceerde scheurtjes.

`Leuk' heeft zeggingskracht; is als het firmament in antieke tijden, toen metaal nog in de grond bleef en bijlen en speerpunten uit steen gehakt werden.
De oerman zei `leuk' tegen zijn oervrouw om duidelijk te maken dat de jacht geslaagd was en wanneer het vlees dan boven het vuur (ook nog maar net ontdekt) sudderde, was er weer dat `leuk' om aan te geven dat het lekker rook.
`Leuk' is als het uitspansel zelf en de intonatie ervan zijn de afzonderlijke sterren.

De taal van nu is een labyrint waarin ook bewaker Minotaurus de weg kwijt is en verrast tegen de verdwaalden op botst die hij zélf hoort te overrompelen.
Het woord `leuk' moge archaïsch klinken, maar de tijd is niet ver weg dat je daarmee de meest argwanende aan je kunt binden omdat het ondubbelzinnig is.
De herwaardering van `leuk' is nabij.
`Leuk’ was, is en zal zijn: de ultieme expressie. Zorg dat u het in uw bagage heeft!


Zie ook: http://www.apartefact.nl

Schrijver: Albert Goudberg, 29 juni 2016


Geplaatst in de categorie: taal

3.8 met 6 stemmen 163



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
29 juni 2016
Fris geschreven, met optimistische kijk.
Leuk voorbeeld van hoe de dansante toon van de reclamemakers de universele boodschap verspreidt:
het doet er niet toe of iets valide is, waar, echt, of iets klopt, of iets voedzaam is, gezond of de moeite waard, als het maar leuk is. Prachtige persiflage op de nieuwe religie van leuk die diepgang verwijst naar de afvalbelten van achterhaalde menselijke inspanningen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)