Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Inspiratie

Het is een hele kunst om elke dag deze remedie, deze opwaartse spiraal van lichtkracht (anti-zwaartekracht), deze doorluchtige hoogheid van angelieke sferen, bij de staart te vatten om meegevoerd te worden, als een Peter Pan, buiten bereik van de verzwarende trekkracht die de maatschappelijke wereld om ons heen op ons uitoefent.
De Natuur in trekken helpt vaak. Een goed boek lezen. Muziek kan ons optillen. Goede, intelligente gesprekken. Iets bestuderen wat ons interesseert. Ieder heeft zijn of haar manieren.
Affiniteiten. Zoals Kunst.

Het woord zelf (inspiratie) duidt op een zeker iets dat ingeademd wordt.
Iets dat ingeademd kan worden.
Een gewetensvraag hierbij is: wat ademen wij in, wat adem ik in?
Geweten in de zin van: in alle eerlijke eenvoud van observatie.
Wat ademen we in via de lucht in de longen, via de ogen, via de oren, de huid, de neus, het zenuwstelsel.
Welke informatie, welke (denk)beelden, welke frequenties?
En, nadat we die (ijle) substanties hebben ingeademd, voelen we ons dan gevoed, energiek, optimistisch, helder, daadkrachtig, menselijk(er)?

Deze gedachten over een zeer vitaal aspect van ons menselijk bestaan, houden me vandaag bezig: het belang van ons eigen persoonlijke intact-zijn.
Om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren.
Om weerstanden en tegenkrachten het hoofd te kunnen bieden.
Omdat ieder persoonlijk de zeggenschap heeft over het enige eigen gebied waarvoor hij/zij verantwoordelijk is: het domein van zichzelf.

Laten we de mythe ontzenuwen dat we zeggenschap zouden hebben over het domein van anderen.
Dat we die anderen zouden mogen vernietigen als zij niet doen wat wij hebben bedacht dat ze zouden moeten doen.

Een zekere, vele malen opmerkzamere sensitiviteit is nodig.
Zodat we onderscheid kunnen maken tussen de fijnere en grovere gebeurtenissen in onze eigen menselijke binnenwereld.

Een vele malen opmerkzamere educatie is nodig, om primitieve, destructieve aandriften te onderscheiden van verlichte, constructieve creativiteit die nieuwe oplossingen exploreert.

Is het mogelijk dat de wereld om ons heen verandert door onze eigen richtingsverandering?
Wie weet? We zullen zien.
Zouden geïnspireerde mensen de atmosfeer op deze blauwe luchtballon steeds lichter kunnen maken?..
Zouden ongeïnspireerde mensen wat geïnspireerde mensen uitademen inademen?..

de nieuwe mens

Schrijver: Ton Hettema, 23 juli 2016


Geplaatst in de categorie: welzijn

3.7 met 9 stemmen 196



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Jetteke
Datum:
25 juli 2016
Vergeet de gedachtekracht niet Ton. Een belangrijk wezenlijk onderdeel van de energieflow in de wereld.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
25 juli 2016
ook inspirerend zijn jullie reflecties op deze column en de muziek-link, geachte dames. Dank.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
24 juli 2016
'Ze noemen het inspiratie. Adem van de geest.'

'Inspiratie' uit de Musical Joe, gezongen door Mathilde Santing.
www.youtube.com/watch?v=MnO7bzI8z6w

Mooie column, Ton. Ik denk dat je gelijk hebt. Wat geïnspireerde mensen inademen, dat ademen ongeïnspireerde mensen uit. Mooi beeld. Alles kan inspireren, maar je moet er voor open staan, het binnen willen laten. Het willen inademen, tot diep in je buik, tot in je tenen. Mensen die zich niet laten inspireren, ademen alle moois om zich heen snel weer uit, zonder er iets mee te doen, zonder het echt binnen te laten, zonder er een mooie column of gedicht over te schrijven, zonder er een tekening of lied over te maken, zonder er een kind over te vertellen. Over die mooie vlinder, over de prachtige sneeuw die als suiker onze wereld bedekt, over het wonder van de regenboog.
Naam:
An Terlouw
Datum:
24 juli 2016
Jemig Ton, op een zonnige dag als deze zondag moet ik mijn hersens laten zweten...na twee maal lezen, blijft er een ? hangen...wie weet dringt het wellicht later tot me door. Eén ding is zeker, schrijven kan je.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)