Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Geluk

Aristoteles heeft weinig naar de reclame op televisie gekeken.

De reclame op televisie is een aaneensluiting van boodschappen aan kijkers hoe wij gelukkig kunnen worden. De kern van die boodschap is natuurlijk, dat we iets moeten kopen. En het tweede punt is dat als we dat kopen, we kunnen genieten van datgene wat we hebben aangeschaft. Geluk is daarmee voornamelijk een passieve bezigheid.

We worden, qua denken over geluk, opgevoed door marktkooplieden. Ik heb niets tegen marktkooplieden, want die helpen enorm om de producten die ik nodig heb, boter, kaas en eieren, binnen mijn bereik te krijgen. Maar ik het lijken me niet degenen die mij het best kunnen leren hoe wij gelukkig kunnen worden.

Geluk ontstaat volgens Aristoteles uit geslaagd handelen. Actief dus. Je kunt gelukkig worden door iets te maken of iets te bereiken. Dat bereiken kan, daar moet ik de marktkooplieden toch tegemoet komen, ook bestaan uit iets kopen: een handdoek met een mooi design die je daarna op je eigen wc kan ophangen en die hopelijk van de bezoekers een keer een leuk compliment opleveren of, elke keer dat je naar de wc gaat, kan doen denken van, wat heb ik toch een leuke handdoek.

Maar vier jaar trainen en dan vierde worden op de Olympische Spelen bevordert ook geluk. Je hebt immers op weg naar de Spelen heel veel moeten doen en laten en het is je gelukt om naar de Spelen te mogen. Dat is zeker geslaagd handelen. Of een tent opzetten op een ondergrond van keiharde droge klei. Als dat lukt, dat is ook geluk.

Het maakt heel weinig uit. Geluk begint bij iets doen. Iets geven. Geluk kan al beginnen bij het dromen dat iets gaat lukken.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 1 september 2016


Geplaatst in de categorie: filosofie

4.3 met 3 stemmen 85



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)