start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Archief:

Categorieën:

actualiteit (534)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (72)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (53)
discriminatie (25)
drank (12)
economie (39)
eenzaamheid (16)
emoties (38)
erotiek (4)
ex-liefde (2)
familie (30)
feest (23)
film (20)
filosofie (50)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (41)
geschiedenis (20)
geweld (24)
haiku (1)
heelal (9)
hobby (7)
humor (39)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (26)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (17)
kinderen (30)
koningshuis (32)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (36)
liefde (30)
lightverse (1)
literatuur (47)
maatschappij (318)
mannen (12)
milieu (36)
misdaad (30)
moederdag (1)
moraal (47)
muziek (63)
natuur (34)
oorlog (53)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (33)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (12)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (270)
psychologie (31)
rampen (22)
reizen (56)
religie (36)
schilderkunst (6)
school (31)
sinterklaas (13)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (11)
sport (104)
sterkte (12)
taal (53)
tijd (33)
toneel (11)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (4)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (25)
vriendschap (12)
vrijheid (29)
vrouwen (34)
welzijn (48)
wereld (34)
werk (46)
wetenschap (27)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)

tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 3147):

KWETSEN

Naar aanleiding van Nashville en Staay werd de afgelopen week de aandacht van velen gevestigd op de kwestie van kwetsen. Een hele diverse groep mensen die zich aan het bevrijden is van de stigma’s van maatschappelijke taboes ten aanzien van hun ‘geaardheid’, voelde zich beledigd. Zozeer en zo diep gekwetst en beledigd dat deze heterogene groep mensen vond dat de grens van toelaatbare vrije meningsuiting grof was overschreden.

Zoals de meesten van u waarschijnlijk intussen weten, gaat het om een soort pamflet, een verklaring, met 14 beweringen die de overtuigingen verwoorden van een groep ‘gelovige’ (Christelijke) mensen uit Nashville en omgeving.

Het begint met een ‘preamble’ (voorwoord) waarin duidelijk wordt gemaakt waarom deze Evangelische Christenen het belangrijk vinden hun stem te laten horen:
“We zijn tot de overtuiging gekomen dat ons geloof een beroep op ons doet om voor/in onze generatie opnieuw te verklaren wat het ware verhaal is van de wereld en onze plaats erin –in het bijzonder als mannen en vrouwen. Christelijke Geschriften leren ons dat er slechts één God is, die alleen de Schepper en Heer van alles is.”

Verderop wordt met zoveel woorden gezegd dat homoseksualiteit en varianten van seksuele identiteit die afwijken van de biologisch bepaalde geslachten man en vrouw, niet thuishoren in het verbond tussen God en de Mens.

Dit is een veelzeggende passage uit de inleiding:
“Wij hebben onszelf niet gemaakt. We zijn niet van onszelf. Onze ware identiteit, als mannelijke en vrouwelijke personen, is door God gegeven. Het is niet alleen dwaas, maar futiel (hopeless), om te proberen iets van onszelf te maken dat niet is waarvoor God ons geschapen heeft.”

Elke stelling bevat een deel dat gaat over wat ze geloven en onderschrijven en een deel over wat ze verwerpen; wat ze niet waar vinden.

Bijvoorbeeld in de eerste stelling (article):

“WE STELLEN dat God het huwelijk heeft ingesteld als een verbond tussen één man en één vrouw; een contract over seksualiteit, voorplanting en levenslange verbondenheid, als echtgenoten; dat het huwelijk een afspiegeling is van het liefdesverbond tussen Christus en de Kerk als zijn bruid.
WE VERWERPEN dat God het huwelijk heeft ingesteld als een homoseksuele, polygame, of poly-amoureuze verhouding. We verwerpen ook dat het huwelijk slechts een menselijke overeenkomst is, in plaats van een convenant met betrekking tot God.”

Ik kan me voorstellen dat, na decennialange, zelfs eeuwenlange vrijheids- en erkenningsstrijd van individuen en groepen die vervolgd werden, verworpen, gemarteld, geridiculiseerd, gesteriliseerd of gecastreerd, verbrand, opgehangen, en meer van dergelijke onbeschrijfelijk wrede en beestachtige praktijken, dat deze verklaring de beelden van de grofste barbaarsheden van vroegere of toekomstige Inquisities weer tot leven wekt.

Toch wil ik de zich gekwetst voelende, wat mij betreft volledig gelijkwaardige medemensen die in deze verklaring worden aangemerkt, adviseren enige terughoudendheid en consideratie in acht te nemen voordat ze in hun verontwaardiging de even kostbare verworvenheid van onze gezamenlijke maatschappelijke emancipatie- en vrijheidsstrijd ombrengen: de vrijheid van meningsuiting.

Die versie van de Vrijheid van Meningsuiting die niet gewelddadig is, niet oproept tot onderdrukking, niet gericht is op het onmogelijk maken van de vrijheid van expressie van anderen met wiens levensopvatting je het niet eens bent.

Er is immers een levensgroot dilemma dat zegt:
Wil je om je eigen vrijheid van uiting te garanderen
Anderen de vrijheid van expressie ontnemen?

Schrijver: Ton Hettema, 12-01-2019



Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 232 keer bekeken

3/5 sterren met 3 stemmen.



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:Bjarne Gosse
Datum:14-01-2019
Bericht:De inhoudelijke discussie is wel degelijk gevoerd op allerlei plekken op het internet en in de maatschappij. Door mensen die weten waar ze het over hebben en die daar ook maatschappelijke verantwoordelijkheid voor hebben.

Naam:Joanan Rutgers
Datum:14-01-2019
Bericht:Ik probeer het wel eens, maar de oppervlakkige, bevooroordeelde, afstotelijke bagger die je dan over je heen krijgt, ontneemt je gelijk de moed en lust om opnieuw de parels voor de zwijnen te gooien.

Naam:Ton Hettema
Datum:13-01-2019
Bericht:Inhoudelijk reageren, met redenen en feiten, logica en onderbouwing, is een manier van communiceren en uitwisselen die ik helaas zelden aantref..

Naam:Joanan Rutgers
Datum:13-01-2019
Bericht:Natuurlijk mag iedereen denken en zeggen wat hij of zij wil, maar dat mag ook niemand beletten om inhoudelijk te reageren.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)