start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Archief:

Categorieën:

actualiteit (539)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (72)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (54)
discriminatie (26)
drank (12)
economie (39)
eenzaamheid (16)
emoties (38)
erotiek (4)
ex-liefde (2)
familie (30)
feest (23)
film (20)
filosofie (50)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (42)
geschiedenis (23)
geweld (24)
haiku (1)
heelal (9)
hobby (7)
humor (39)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (26)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (17)
kinderen (30)
koningshuis (32)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (36)
liefde (30)
lightverse (1)
literatuur (47)
maatschappij (321)
mannen (12)
milieu (36)
misdaad (30)
moederdag (1)
moraal (47)
muziek (63)
natuur (34)
oorlog (53)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (34)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (12)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (271)
psychologie (32)
rampen (22)
reizen (56)
religie (37)
schilderkunst (6)
school (31)
sinterklaas (13)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (11)
sport (104)
sterkte (12)
taal (53)
tijd (33)
toneel (11)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (4)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (25)
vriendschap (12)
vrijheid (29)
vrouwen (34)
welzijn (48)
wereld (34)
werk (46)
wetenschap (27)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)

tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 3218):

186 miljoen

Volgens de MediaCourant keken er in Nederland afgelopen zaterdag 4,4 miljoen mensen, oftewel 75% van de tv-kijkers, naar het Songfestival. Wereldwijd waren het er 186 miljoen. Het verwachte totaal aantal mensen dat op 1 juni a.s. naar de Champions League finale zal kijken, ligt daar nog ver boven.

In een poging om me een voorstelling te maken van de omvang van dergelijke aantallen, stel ik me Amsterdam voor. In die stad wonen om en nabij een miljoen mensen. Keer bijvoorbeeld 186. Maar dan nog – een gevoel krijgen voor het aantal mensen dat op een doorsnee zaterdagavond aan de buis gekluisterd ligt voor dezelfde uitzending gaat mijn vermogen te boven.

En waar kijken ze dan naar? Wat is de inhoud van het voorgeschotelde vermaak, voorbij de uiterlijkheden van kostuums, tenues, acts en passes? In beide gevallen gaat het om een groots opgezet spektakel dat technisch perfect in beeld wordt gebracht. Dat laat de boel makkelijker naar binnenglijden, maar dat is niet waar het echt om gaat. Waar het om gaat, lijkt mij, is de spanning van de strijd die maar één winnaar kan hebben.

Of het nu artiesten op het podium of op de grasmat zijn, ze leveren met hun strijd een plaatsvervangend adrenalineshot waaraan 186 miljoen plus kijkers blijkbaar een grote behoefte hebben. Want zeg nou zelf, als de winnaar van te voren al bekend is, wie beleeft er dan nog lol aan het kijken naar die liedjespoppenkasterij? Niemand meer. Wie zou dan nog het geduld opbrengen om naar alle op-niets-uitlopende passes, lopjes en puntertjes in het voetbal te kijken?

Dit alles leidt natuurlijk naar de vraag wat zo’n adrenalineshot betekent voor een mens. Het zorgt er eventjes voor, denk ik, dat het bloed sneller stroomt en het verhoogt de alertheid. Terwijl je meevoelt met je held lijkt het of je het zelf bent voor wie het erop of eronder is. Even lijkt het of je echt leeft.


Foto Sheila1988 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crowd_in_Croke_Park.jpg

Schrijver: Hanneke van Almelo, 22-05-2019


johannavanzwetatgmail.com


Geplaatst in de categorie: psychologie

Deze inzending is 57 keer bekeken

4/5 sterren met 4 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)