Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Topless

Vooral bij zomerse temperaturen duurden de dagelijkse wandelingen van mijn opa aanmerkelijk langer dan gebruikelijk.
Ook de route werd aangepast en verplaatste zich van de winkels in de dorpsstraten naar de boulevard.
‘Ga de ge weer naor de vrouwkes kijken Ad?’
Mijn oma met een glimlach en de aanwezige familieschare gniffelde mee.
Opa bloosde licht en verweerde zich zwakjes met een:
‘Doe niet zo flauw An.’ Dan pakte hij resoluut zijn hoed en wandelstok en kuierde driedelig richting strand. In zijn eentje want de kleinkinderen die mee wilden werden vakkundig afgepoeierd met een zondags kwartje.

Het waren de jaren ‘70 en er werd volop topless gezond in Nederland. In de strandtenten op de ligbedden, waar mijn opa vanuit zijn hogere positie vrij zicht op had, lagen de borsten in alle variaties te pronken. Zonder de nieuwe preutsheid of de social schoonheidsdwang die vandaag de dag lekker vrij zonnen tot ongewenst gedrag hebben gemaakt.
Gaat de slinger richting puriteins?

Feit is dat het markeren van afgelopen zondag als nationale toplessdag blijkbaar nodig is om de aandacht te vestigen op een vrijheid die we toen als vanzelfsprekend zagen. En die terugveroverd dient te worden!

Schrijver: Trawant, 25 juni 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.7 met 3 stemmen 124



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)