Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Woonverplichting

In de corona-tijd bleken maatregelen mogelijk die voorheen ondenkbaar of onuitvoerbaar schenen.

Een heel groot probleem in Nederland zijn de huizenprijzen die zo torenhoog zijn gestegen dat 'starters' – vaak belast met een studieschuld - en 'doorstromers van huur naar koop' geen enkele kans maken op een woning.

Dat beleggers koophuizen voor de neus van starters op de woningmarkt wegkapen is de belangrijkste oorzaak van dit maatschappelijke euvel.

Beleggers kopen de panden, verdelen ze in appartementen en verhuren ze voor woekerprijzen aan huurders die het volle pond betalen. Zo kan het gebeuren dat een huurder voor een appartement € 800 per maand betaalt terwijl hij voor de hypotheek van een koopwoning van 250.000 € 650 per maand kwijt zou zijn…

Dit probleem speelt in heel Nederland en met name in de studentensteden.
Minister Ollongren (D66) is bezig met plannen de woningmarkt voor de middeninkomens toegankelijker te maken. Zij wil dat doen door opkoopbescherning in sommige buurten in te voeren om beleggers het kopen van woningen aldaar onmogelijk te maken. Een ingewikkelde exercitie, die bestaande misstanden ook niet corrigeert.

Effectief is het om in heel Nederland een verplichting tot wonen in een koophuis te vestigen! Dit kan met onmiddellijke ingang gebeuren en wat mij betreft met een regeling voor de koophuizen van de afgelopen 10 jaar.
Waar de regering de dikgevulde portemonnee trekt voor KLM en Booking.com is een compensatie voor beleggers ook financieel te regelen.
Dat maakt het wat minder sneu voor Aat van Herk met 5800 huizen in zijn
bezit en Prins Bernard met 40 huizen in zijn bezitje. Aat moet er 5799 afstaan, Bernard 39.

Maar héél goed voor de tienduizenden starters en doorstromers die uitkijken naar een betaalbare woning.
Nu is het de tijd voor onze regering maatregelen te nemen: zonder dralen en zonder al te veel juridische fratsen.

Schrijver: Dagschrijver, 16 mei 2020


Geplaatst in de categorie: maatschappij

5.0 met 3 stemmen 96



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)