Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Eet gerust vlees

De meeste consumenten willen liever geen bio-industrie. Toch zijn er maar weinig consumenten die afzien van het eten van vlees of principieel bij de biologische slager kopen. Gemakzucht en gehuichel, houden het kistkalf in stand. Het lijkt me dan ook niet raadzaam om te wachten tot de consument zijn verantwoordelijkheid neemt.

Evenmin moeten we hopen dat de supermarkten of de bio-boeren de revolutie zullen ontketenen.
Dat de bal nu bij de consument lijkt te liggen, danken we voornamelijk aan terugtredende overheid: schrijf maar op de verpakking waar het vlees vandaan komt, dan maakt de volwassen consument zelf wel een verantwoorde keuze. Maar de volwassen consument is de hele dag al bezig met kiezen: van ziektekostenverzekering tot telefoonabonnement. Als hij om 18.30u met zijn kar door de supermarkt rent, staat zijn hoofd niet naar varkensgeluk of groenten-van-het-seizoen die niet met een vliegtuig uit Egypte zijn ingevlogen.

Dierenwelzijn en verantwoorde – lees: duurzame – productiemethoden zijn een zorg voor de (Europese) overheid. Boeren, midddenstanders en consumenten denken vooral aan hun eigen portemonnee, dus moet duurzaamheid (of niet) in ieder geval in de prijs tot uitdrukking komen. Dat vereist geen idealisme van de koper. Die moet gewoon calculeren wat hij waar voor over heeft.
Daarvoor moet een behoorlijke revolutie in denken en doen plaatsvinden. Het goedkoopste stukje vlees komt nu uit een productieproces waar duurzaamheid, welzijn en gezondheid niet belangrijk zijn. Dat maakt het vlees te duur. Terwijl het zo voor de hand ligt dat duurzame processen goedkopere producten opleveren dan die van de gedachteloze bio-industrie.
Voor de uitvoering van zo’n systeem hebben wereldwijde denktanks al een aantal veelbelovende voorstellen gedaan, waarmee ook een stapel kostenverhogende regelgeving overboord kan.

‘Ja maar’, denken nu een paar lezers, ‘dan kunnen minima straks geen vlees meer kopen’. Zo’n vaart zal het niet lopen, want als duurzaamheid het uitgangspunt van alles is, worden sommige producten en diensten goedkoper.
Wachten tot 16 miljoen Nederlanders uit idealisme weigeren om kistkalf en plofkip te kopen, is geen optie, tenzij iemand benieuwd is hoe Sint Juttemis eruit ziet.

Schrijver: Harry van Dooren, 13 juni 2007


Geplaatst in de categorie: voedsel

3.9 met 16 stemmen 701



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)