Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Allemaal leugens

Vorige week was de waarheid aan de beurt, nu de leugen.
Als er één reden is om aan het bestaan van de waarheid te twijfelen dan is het wel dat het leven van leugens aan elkaar hangt.

Wielrenners zijn schone jongens. Ze slikken niet en spuiten doen ze evenmin. De Kazachstaan die met dertig hechtingen én bloeddoping werd betrapt, is een domme eenling. De Deen in het geel die niet thuis gaf bij de dopingcontrole, krijgt het voordeel van de twijfel (held tot het tegendeel bewezen is).

Maar wielrenners hebben niet het alleenrecht op het verfraaien van de werkelijkheid. Het begint al vroeg met de moeder die niet vertelt dat onder de mijter van Sinterklaas oom Jan schuilgaat. Of eerder nog, want haar echtgenoot weet niet dat zijn kind eigenlijk niet van hem is.

Kinderen leren dat je nooit mag bekennen dat je in de koekjestrommel zat, anders zwaait er wat. Liegen helpt, liegen moet, ook als de bestwil al lang uit het zicht verdwenen is.

De voorganger van Nederland in beweging stuit toevallig op kinderporno (maar maakt er vervolgens wel een hobby van).
De pastoor leeft celibatair (maar mag graag een misdienaartje grijpen).
Het Vaticaan doet al eeuwen of de neus bloed en betaalt - als het echt niet anders kan - miljoenen aan de slachtoffers (zolang ze maar niet naar de rechter stappen).
De regering verkoopt BKR-kunst op Ebay en verzwijgt dat voor de makers (uitkeringstrekkers die dankzij de BKR jarenlang konden doen alsof ze kunstenaar waren).
De Amerikaanse president deed het niet met zijn stagiaire.
Nederlandse militairen martelen niet.
Irak en Afghanistan worden dankzij onze inmenging democratische landen.
Siliconentieten; ambachtelijk bereid; Viagra, verse worst.
Pinocchio, Tommy Simpson, Vinoekorov.

Het leven is net de Tour de France. Na de leugen schreeuwt iedereen moord en brand. Maar volgend jaar staan we gewoon weer te juichen voor een nieuwe held.

Schrijver: Harry van Dooren, 25 juli 2007


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

4.0 met 9 stemmen 446



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
geert kruideren
Datum:
25 juli 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Al is de waarheid nóg zo snel,
de leugen achterhaalt haar wel.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)