Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Mannetjes

Ik doe alles graag zelf, maar voor sommige dingen heb je 'mannetjes' nodig. Om de computer te repareren of een muur te stucen bijvoorbeeld. En voor geldzaken. Die zijn namelijk of heel ingewikkeld of worden ingewikkeld gemaakt.

Wie een huis heeft, heeft doorgaans een hypotheek en wie een hypotheek heeft, moet een levensverzekering. Of twee. Zo iemand ben ik. (Rare naam ‘levensverzekering’, want iemand anders heeft er pas wat aan als jij dood bent.)

Goed. Verzekeringen zijn dingen om af te sluiten en dan weer snel te vergeten. Dat is niet verstandig zegt de Consumentenbond, maar zo werkt het bij de meeste mensen. Ook bij mij.

Mijn eerste levensverzekering sloot ik af voor mijn eerste huis. Voor mijn derde huis was dat niet voldoende. De bank was vast bang dat ik dood minder waard zou zijn dan levend. Dus moest er een polisje bij.

Omdat mijn verzekeraar niet met particulieren praat, moest ik wel naar een mannetje. Die legde mij wat mogelijkheden uit en ik dacht dat ik het begreep. Ik goed verzekerd en mijn mannetje vast goed geprovisied. Want zo werken mannetjes. Ze gaan gerust een uur met je aan tafel zitten. Daarna loop jij met een van cijfers duizelend hoofd naar buiten en binnen wrijft iemand zich in zijn handen. Jouw handtekening is voor hem twee weken vakantie.

U begrijpt, ik heb het niet zo op deze mannetjes. Die van mij heeft in een paar jaar tijd een leuk kleine autootje aan mij verdiend. En toen vond hij het welletjes. Hij doekte de zaak op en verkocht zijn klantenbestand aan een kantoor in de buurt en sindsdien gaat het mis.

De fout was dat ik een moment dacht aan mijn levensverzekering. Ik maakte op een vergelijkingssite wat berekeningen en kwam tot de conclusie dat ik veel teveel betaalde.

Ik belde mijn nieuwe mannetje die Jaap bleek te heten. Hij leek het allemaal te begrijpen, vond dat ik rijk genoeg was voor een huisbezoek en beloofde mij terug te bellen met het antwoord op mijn vragen.

Dat laatste gebeurde niet, maar wel kreeg ik plotseling post van de verzekeraar dat ‘op mijn verzoek’ de polis was aangepast en of ik hem maar wilde controleren. (Verzoek? welk verzoek?) Als het niet klopte, kon ik mijn mannetje bellen. Dat deed ik inmiddels tot drie keer toe en steeds is Jaap op vakantie, in gesprek of even niet op zijn plek. Collega’s beloven dat Jaap terug zal bellen…

Inmiddels zijn de offertes die ik op eigen initiatief had aangevraagd allemaal verlopen en heb ik geen idee wat er precies aan mijn polis is veranderd.
Die Jaap kan wat mij betreft doodvallen.
Heb ik natuurlijk wel weer een ander mannetje nodig, want zonder kom je van zijn lang zal ze leven niet van zo’n verzekering af…

Schrijver: Harry van Dooren, 26 januari 2008


Geplaatst in de categorie: geld

3.3 met 10 stemmen 450



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)