Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Speels met voetbal?

Hoe overleven we het voetbal.
Het is toch maar een spelletje
dat wordt uitgezonden door tv
een stelletje nieuwe rijken
waar ik niet echt iets mee heb
en zij niet met mij
uit deze streken doet mee

Neemt niet weg Nederland
Brazilië loopt totaal uit de hand.
Het laatste kwartier schier ondraaglijk
ijsbeer ik heen en weer en schreeuw
Roei die bal het stadion uit!
Huntelaar knal die bal in de goal!
Mijn hart gaat steeds harder op en neer
Ogen dicht helpt ook al niet meer.

De Braziliaanse coach Dunga wordt thuis nu al virtueel gelyncht en nam meteen ontslag. Zoals enkele jaren geleden hier Dick Advocaat. Terwijl, de eerste helft kwamen de Goddelijke Kanaries echt los. Uit de kunst! Maicon en Robinho in de weg lopen was alles wat restte. Daar is geen Kuijt tegen gewassen. Persie was weer houten pop en Robben stond uit te lokken op een eiland. Van der Wiel kende zijn plek en keek eerbiedig toe.

Toch werd ik mee gesleurd in iets wat zich voordeed als drama. Verloor alle afstand en koos niet zo’n klein beetje partij voor - oh gruwel wat een platte simpelheid - ‘onze jongens’! Blijkbaar. Hoe serieus is sport? Hoe serieus draagt voetbal bij in het samenbrengen van mensen in nationaal verband? Volgens Eric Hobsbawm is soccer een in Engeland uitgevonden traditie en vandaar over de aardbol verspreid. Hij denkt dat die nu ongemerkt ons bewustzijn globaliseert.

Vooralsnog zeg ik: reuze eng. Worden we niet ondergedompeld in massale psychose? Wie met Jack omgaat geldt hier voor besmet. Of moet ik dat geloofsartikel nu inleveren? Voetbal is een verschijnsel in de kantlijn van cultuur en beschaving. Dat gehos van brooddronken massa’s in Bern ver van mijn bed. Het beest in de mens. Brood en spelen, zo oud als de weg naar Rome.

De historicus Johan Huizinga schreef in Homo Ludens dat ‘ernst niet-spel is en niet anders.’ Maar omgekeerd niet: ‘Ernst tracht spel uit te sluiten. Maar spel kan zeer wel de ernst in zich sluiten.’ Dat maakt spel van een hogere orde volgens hem.
Maar, vraag ik me af, is de speelse vrije geest van Huizinga nog wel in en rond voetbal, massatopsport, aanwezig?
Ook de existentialistische bevrijdingsfilosoof Sartre bood in dezen niet een oplossing. Hij schreef: ‘In een voetbalwedstrijd is alles moeilijker door de aanwezigheid van een ander team.’
Hoe diepgaand ook, geen verlichtende observatie.

Nee dan klinkt - hoe vreemd de speling van het lot - Ruud Gullit toch prettig wijzer. Die dichtte in 1988:

'Het grootste wonder is geschied:
M’n haan is nat en het regent niet.’

Ik lach dus ik sta weer voor beschaving open.


Zie ook: http://users.telenet.be/s...archief/geschiedenis/oorsprong

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 3 juli 2010


Geplaatst in de categorie: filosofie

4.3 met 7 stemmen 426



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Bacchus
Datum:
3 juli 2010
Email:
bacchusmail3000live.nl
Als we het over Ernst hebben, hou ik het maar op Happel :)

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)