Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Chocoprins in de aanbieding

De misschien wel beroemdste levende verzetspruit trok onrustig aan zijn sigaret. Zijn typemachine stond nog onaangeroerd. Een latertje vandaag. Natrillend van het café chantant aan de overkant. Dat soort buren heb je in Zuid. Aria’s om negen uur ’s ochtends.
Liefst zou hij de operazangeres kelen.

Maar grrr, deze lyricus kende zijn huwelijkse voorwaarden.
De telefoon ging. Hij nam op en hoorde engelen zingen:
‘Om half elf blookert iedereen
met een tevreden snoet
jaja, zo'n grijze torenklok
die weet wel wat hij doet.’
Gong! ‘Half elf Blookertijd.’

Waarna een man zoetgevooisd zegt: ‘Ja zelfs Van Houten en zijn vrouw dronken Blooker’s cacao. Haha heer Campert fraai stukkie van uw hand in de Peupelkrant. Uw slotvraag blijft helaas boven de chocoprut hangen. Daar gaan ik voor u verandering in brengen.’ Op de achtergrond machinegepuf.
Camp keek op zijn horloge en dacht ‘verrek half elf al.’

IJlings herlas hij zichzelf in het Peupelkrantknipsel thuisbezorgd als plaatsingsbewijs: ‘ik ga in mijn Rijksmuseum’ sprak Pijbes ’zeker iets doen met chocolade.’
‘Wat en waarom vraag ik mij af.’*

De Haagse lyricus die op residentie in Amsterdam een eeuwigheid had geteerd op jenevermoed sprak timide in de hoorn: ‘Inderdaad mijn naam is Campert ja. Wie ben u en wat mot u?’

‘Haha’ hervatte de stem “ik ben Tejodorus Broom hart smaakmaker en processor van de Chocoladefabriek. Gepland op de De Ruyterkade in een geheime tunnel in 2013. Voelt u ‘m Campert? Openingsjaar ook van het Rijks.
De Rotterdamse kwibus Piebes en ik komen vanuit gedeelde data samen. De Chocoladefabriek verplaatst zich al pompend roosterend smeltend zuigend likkend stollend processueel door die NZ-lijn.'
Een adempauze. Camp hoorde duidelijk blubblub. Leek wel klutsende botermassa. Geil, ook unheimisch.

'Een feest Campert. Ik trek vanuit de lift centraal aan handles om bonen te bewerken tot allerhande. Van poeders repen crème de cacao boters tot couvertures voor praliné’s. Wat u hoort is pruttel bubbel zompig gefluit en zo meer chocoladegeluid. We draaien proef. Straks moet alles top zijn. Terug naar Dutching, zo heette iedere cacaobewerking op niveau vroeger. We zitten nu onder het Weteringcircuit. Voor een eigen tunneltje richting Rijks. We wachten tot alle ratten hem richting Marie Heinekenplein gepeerd zijn.'

Campert kneep in zijn broze gebeente en sprak ‘Diepe Chocostrot - aan m’n hola. Wim T. Schippers. U bent Boy Bensdorp grappenmaker!’
‘Neenee er wordt u geen oor aangenaaid. Wij hebben zelfs de Bensdorpkluis, met sleutel van de oude Mevrouw Bensdorp. Eerlijk na kraak gekregen.
'De zang die u hoorde zijn de chocolettes. Onze eigen chocolatiéres, die de samenleving met chocopassie gaan lijmen. Die Juliette Binoche van Chocolat zullen doen verbleken. Het leven wordt een feest. Ons oogmerk zal u aanspreken.’

‘Waarom belt u mij? Wat moet ik ermee?’ vroeg Camp venijnig opstandig.
We lijken op elkaar Camp. Waar anderen opinies van maken fabriekt u. U zegt zelf nota bene van wat op u afkomt al schrijvend chocola te maken. U bedoelt natuurlijk dichterlijke variëteiten. Maar toch onze zielsverwantschap treft. Ik dacht u respecteert bovengrondse stilte als u van onze missie weet. Zeker nu ik u vraag mij de hand te schudden in 2013 als ik de lift uitkom.'

'Stel u voor hoe zal ik me als chocoprins Tejodorus Broom I voelen? In cacaorook omhuld de gebruinde glazen lift uitkomend. Dat eerste bovenaardse moment van bevreemding in de lichte chocoladekamer van het Rijks wil ik u de hand schudden. Lieve heer Campert, wilt u, al blijf ik zolang een chocolade onbekende, dat doen?'



* Volkskrant 22/10/11 'Het oor drinkt' - column Remco Campert

www.youtube.com/watch?v=cR-_AwzfHaI&feature=related


Zie ook: http://www.dechocoladefabriek.nl/welkom.html

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 29 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: voedsel

3.5 met 6 stemmen 193



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)