Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Gulp

Mijn telefoon meldt twee voicemail berichten.
Het is de receptie van het resort waar Mw. T en ik een stille winter doorbrengen in onze residentie aan de bosrand. ( klinkt dat niet lekker?)
Ik vermoed dat ik al weet waar het over gaat.
Over de foto. Onze bluesband gaat een optreden verzorgen tijdens de
nieuwjaarsbijeenkomst in januari. Alle tijdelijke en vaste gasten zijn dan uitgenodigd om onder het genot van twee consumptiemunten gezamenlijk 2015 in te drinken en her en der kennismakingen te vernieuwen.
En omdat al onze bandleden tot de resortgangers behoren is het extra leuk dat wij daar belangeloos een paar nummertjes weg gaan geven.
Zonder enige pretentie, behalve dan dat we de tent op willen blazen en meegevoerd door golven van uitzinnig enthousiasme onze handtekeningen op elk aangeboden decolleté zullen zetten.
Enfin bandhumor. Die nog een extra lading krijgt als Mw. T, de doorgestuurde foto onder ogen krijgt die de voorpagina van de flyer gaat sieren. We staan er gevieren op zoals bands dat doen, onaangedaan en
standvastig blikken we in de lens, handen in de zakken. Een beetje zoals oude foto's van Crosby/Stills Nash en Young. De zanger zelfs met zonnebril en kojbojhoed. Strakke prent.
En mijn gulp staat open.

'Je gulp staat open.' Eeuwige aprilgrap en niet voor niks. Het is de meest vernederende pose die je in je volwassen leven aan kan nemen.
Nietsvermoedend het hoogste woord voeren terwijl je
gesprekspartners hun uiterste best doen er geen aandacht aan te besteden. Men geneert zich namelijk even hard als de aanstootgever.
Slecht intimi durven schoorvoetend aan te geven dat er iets 'tocht'.

Ik hoor de uitbundige lach die ik al jaren ken.
'Zie je dat?'
Ik zie de haarscherpe foto. Het zilverkleurige lipje van de rits bungelt onderaan de opening en tekent zich haarscherp af tegen mijn zwarte broek. En plotseling verspreidt zich een lang vergeten blos over mijn wangen. Het inderdaad een uiterst lullig gezicht. Zo'n jeugdige senior die een beetje stoer staat te wezen, muzikant weet je wel, en dan met een wagenwijde opening waaruit nog net geen witte pluim gestoken wordt.
En ook de organisatie hangt al aan de lijn.

'Meneer Trawant.'
'Ja.'
'Heeft u het gezien, op de foto, uw... eh ... gulp.'
'Ja, mevrouw, maar het is eigenlijk andersom ...'
...?
'De andere leden van de band zijn vergeten hun gulp te openen,
dat is zo de gewoonte bij bluesmuzikanten, ruig volkje hoor.'
Het is even stil aan de andere kant van de lijn.
'Ha ha, die meneer...'

Een nieuwe opname blijkt op korte termijn onmogelijk, de andere mannen
zijn niet permanent op het terrein aanwezig. Maar de fotograaf mailt terug,
met een bijlage:
'Heb je gulpje wat verder dichtgedaan hoor jochie, als jij er niet op let doe ik het wel.'
Fotoshop, een wonder!

Schrijver: trawant, 18 november 2014


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.4 met 5 stemmen 185



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)